De Bristol Blenheim bommenwerper T2278
13-03-1941 TolbertDe Bristol Blenheim bommenwerper T2278
De vlucht van de Bristol Blenheim bommenwerper T2278 eindigde
nabij de Auwemalaan in Tolbert
Op 13 maart 1941 trok de piloot van de Blenheim T2278, Flight Lieutenant John Dickinson, de tweemotorige bommenwerper los van de startbaan van de basis Wattinham in Suffolk.
De tocht voor een bombardementsvlucht naar Hamburg was begonnen. Een Blenheim is een lichte bommenwerper waar drie bemanningsleden in zitten. Naast de piloot Flight Lieutenant Dickinson zijn dat de waarnemer/bommenrichter Sergeant Charles William Fry en radiotelegrafist/boordschutter Sergeant Robert Mower.
Op de heenweg kreeg een Duitse nachtjager, geleid door de radarstelling ‘Löwe” bij Trimunt, de Engelsman te pakken. Als een haai kroop hij onder de Blenheim, om plotseling op te trekken en hem de volle laag te geven. Boven het buurtschap Breemen bij Zevenhuizen kwamen stukken van het toestel naar beneden en boven Zevenhuizen vloog het vliegtuig in brand.
Het moet allemaal heel snel zijn gegaan, want niet één van de bemanningsleden heeft het vliegtuig met de parachute verlaten. Met een hevige dreun sloeg de bommenwerper te pletter op een stuk bouwland aan de Auwemalaan in Tolbert. Het was 22.48 uur. Behalve dat de kerosine van het vliegtuig brandde, ontploften ook de bommen.
Hoog in de lucht keek de piloot van de nachtjager, Oberfeldwebel Paul Gildner van
4. /NJG 1, uit Leeuwarden, vanuit zijn Messerschmitt Bf 110 G9 + HM naar de vuurgloed op de grond. Het bewijs van zijn op dat moment vijfde overwinning in de lucht. (Foto wrakstukken Beeldbank (Tjerk))
De drie bemanningsleden van de neergeschoten bommenwerper kwamen hierbij om het leven. Om onbekende redenen zijn zij niet begraven in Tolbert maar op begraafplaats het ‘Esserveld’ te Groningen.
Het neergestorte vliegtuig trok veel nieuwsgierigen. Zij werden door de Duitsers op veilige afstand gehouden. Voordat de restanten van het vliegtuig later werden weggehaald speurden verschillende mensen uit de omgeving de plaats des onheils af of er nog iets van hun gading was. Een groot stuk ijzer werd tussen de wrakstukken gevonden en meegenomen.
Bij nader onderzoek kwam men erachter dat dit nog wel eens een intact zijnde bom kon zijn.
Het projectiel werd op een kruiwagen omzichtig teruggebracht naar het vliegtuigwrak. De explosievenopruimingsdienst heeft de bom later laten ontploffen. Door de knal sneuvelden er veel ruiten in de omgeving.
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=53415
https://www.rafcommands.com/forum/showthread.php?5431-110-Sq-RAF-aircrew&p=30836#post30836